Zdjęcie: z otwartych źródeł
Większość kierowców nawet się nad tym nie zastanawia, powtarzając proste błędy
Niektóre proste nawyki kierowców mogą wydawać się nieszkodliwe, ale w rzeczywistości sieją spustoszenie w skrzyni biegów samochodu. Bloger z TikTok Budget Mechanic opowiedział o powszechnych „grzechach”, które kumulują się i prowadzą do awarii.
Mechanik podkreślił, że większość kierowców nawet o tym nie myśli, powtarzając proste błędy. O konsekwencjach dowiadują się już wtedy, gdy widzą sygnał ostrzegawczy na panelu swojego samochodu. Lepiej jednak unikać tych siedmiu działań, jeśli nie chcemy zrujnować skrzyni biegów przed upływem wyznaczonego czasu. Zalecenia zostały opublikowane w Supercar Blondie 1 grudnia.
Zmiana biegów podczas jazdy
Jeśli samochód nadal się toczy, a kierowca gwałtownie zmieni bieg z wstecznego na przedni, cały impet może zostać pochłonięty przez skrzynię biegów. Przednie i tylne sprzęgła są narażone na wstrząsy, do których nie zostały zaprojektowane.
Producenci wyraźnie zalecają całkowite zatrzymanie się przed zmianą biegów. Jednak nie wszyscy kierowcy się do tego stosują, niszcząc swoje samochody.
Zjeżdżanie ze zbocza na biegu neutralnym
Starsi kierowcy uważają, że jazda w dół zbocza na biegu neutralnym oszczędza paliwo. W rzeczywistości nowoczesne silniki całkowicie odcinają dopływ paliwa podczas hamowania, a zmiana biegu na neutralny powoduje jedynie, że skrzynia biegów pracuje ciężej.
Po zjechaniu ze wzniesienia kierowca ponownie włącza bieg, a skrzynia biegów musi natychmiast zareagować. Może to również powodować wewnętrzny „szok”.
Parkowanie bez „hamulca ręcznego”
Podczas wyjeżdżania z parkingu na pochyłości kierowca może usłyszeć głośny dźwięk. Jest to spowodowane tym, że ogranicznik parkowania próbuje się zwolnić, gdy ciężar samochodu spoczywa na nim. Jest to mały stalowy hak, jedna z najdelikatniejszych części skrzyni biegów, o którą niektórzy właściciele samochodów nie dbają.
Według blogera prawidłowa kolejność działań jest następująca: wciśnij hamulec, zaciągnij hamulec ręczny, włącz tryb parkowania.
Błędne holowanie
Chęć pomocy lub dostarczenia odpowiedniego ładunku może nie odpowiadać faktycznym możliwościom holowniczym pojazdu. To, że SUV ma hak holowniczy, nie oznacza, że jest w stanie uciągnąć wszystko.
Przeciążenie powoduje nagrzewanie się płynu przekładniowego od wewnątrz na zewnątrz. W rezultacie olej osiąga temperaturę około 150 stopni i zaczyna się psuć. Już jedna taka podróż może skrócić żywotność skrzyni biegów o lata.
Nagły ruch „nierozgrzanego” samochodu
Gdy płyn przekładniowy jest zimny, jest gęsty i nie jest w stanie odpowiednio chronić wewnętrznych części. Producenci tacy jak Toyota i Subaru zalecają spokojną jazdę przez pierwsze kilka minut, szczególnie zimą.
Jeśli kierowca wciśnie pedał gazu, gdy olej nie jest jeszcze rozgrzany, spowoduje to dodatkowe obciążenie sprzęgła i korpusu zaworu.
Starożytne mity
Mechanik sklasyfikował trzy stwierdzenia jako takie. Zmiana biegów w automatycznej skrzyni biegów jest całkowicie normalna, podobnie jak trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów podczas jazdy. Jeśli jednak jest to skrzynia manualna, lepiej nie trzymać ręki na dźwigni zmiany biegów, ponieważ wywiera to nacisk na widełki zmiany biegów i synchronizatory.
Najprostszy punkt, o którym się zapomina
Pewien bloger zaapelował do kierowców, aby nie pomijali wymiany płynu przekładniowego. Wiele osób myśli, że jest on wieczny, ale eksperci mówią o żywotności „do końca gwarancji”.
Jedną z głównych przyczyn poślizgu, trudnych zmian biegów i przegrzewania się automatycznych skrzyń biegów o dużym przebiegu jest brudny lub utleniony olej.
„Przestrzeganie tych zasad jazdy nie tylko zapewni bezpieczeństwo skrzyni biegów. Pozwoli również uchronić portfel przed nieoczekiwanymi kosztami napraw, których nikt nigdy nie uwzględnia w budżecie” – dodano w publikacji.
Uwagi:
