Zdjęcie: ze źródeł publicznych
Wśród przyczyn są ekstremalne prędkości, gwałtowne lądowania, trudne manewry i duże przeciążenia
Opony myśliwców odrzutowych są niezwykle trwałe i wytrzymują średnio tylko około 10 lądowań. Jak wyjaśnia wionews.com, dzieje się tak dlatego, że są one poddawane naprężeniom znacznie przekraczającym te, których doświadczają konwencjonalne opony.
1- Myśliwce lądują znacznie szybciej niż samoloty komercyjne
Samoloty komercyjne lądują zwykle z prędkością około 240-260 km/h, ale większość myśliwców ląduje z prędkością 280-320 km/h, a niektóre nawet szybciej, w zależności od ładowności i masy paliwa. Im wyższa prędkość lądowania, tym większe tarcie muszą wytrzymać opony po uderzeniu w pas startowy. Ta ekstremalna prędkość wytwarza ogromne ciepło i naprężenia, powodując szybkie zużycie gumy.
2- Opony uderzają w pas startowy z ogromną siłą pionową
W przeciwieństwie do samolotów komercyjnych, które opadają płynnie, myśliwce wykonują kontrolowane twarde lądowanie. Obciążenie pionowe podczas lądowania może być od czterech do pięciu razy większe niż w przypadku opon samolotów pasażerskich. Te powtarzające się twarde uderzenia poważnie skracają żywotność opon.
3. Opony Jet są bardzo małe, ale zaprojektowane do dużych obciążeń
Odrzutowce wymagają kompaktowego podwozia, aby zmniejszyć opór powietrza i zmieścić się w kadłubie. Ponieważ opony są mniejsze, powierzchnia styku (obszar stykający się z pasem startowym) jest bardzo mała w porównaniu z masą i prędkością, które muszą wytrzymać. Aby to zrekompensować, opony myśliwców są pompowane do bardzo wysokich ciśnień, często 20-25 barów, czyli prawie 10 razy więcej niż opony samochodowe. Połączenie niewielkich rozmiarów i ekstremalnego ciśnienia prowadzi do szybkiej erozji bieżnika.
4. Start na dopalaczu i hamowanie przy dużych prędkościach szybko niszczy gumę.
Myśliwce często startują na dopalaczach, co powoduje znaczne przeciążenia. Nawet normalne hamowanie po lądowaniu może podnieść temperaturę opon powyżej 200 °C, niszcząc gumę przy każdym cyklu.
5. Zakręty z dużym przeciążeniem przed lądowaniem powodują boczne ugięcie opony
Podczas podchodzenia do lądowania samoloty myśliwskie wykonują strome zakręty z dużym przeciążeniem, aby wyrównać się z pasem startowym. Manewry te generują obciążenia boczne, które skręcają opony pod kątami, do których nie zostały zaprojektowane. Tarcie boczne przyspiesza zużycie krawędzi i zmniejsza liczbę bezpiecznych lądowań.
6. Lotniskowce jeszcze bardziej skracają żywotność opon
Samoloty pokładowe, takie jak F/A-18 lub MiG-29K, często wykonują jeszcze mniej lądowań na oponę. Uderzają one w pokład z bardzo dużą prędkością opadania, tak że hak ogonowy może zaczepić o linkę hamulcową. Uderzenie jest tak silne, że opony mogą wymagać wymiany po 1-3 lądowaniach.
7. Bezpieczeństwo nie podlega negocjacjom
Pojedyncza awaria opony podczas lądowania może prowadzić do poważnych wypadków, w tym zjechania z pasa startowego, awarii podwozia lub pożaru. Ponieważ loty myśliwców wiążą się z dużymi prędkościami i skomplikowanymi manewrami, wojsko przestrzega ścisłych harmonogramów wymiany opon, aby zachować margines bezpieczeństwa. Nawet jeśli opona wizualnie wygląda na zdatną do użytku, może być już zużyta. Wymiana opon co 8-12 lądowań zapewnia bezpieczną eksploatację samolotu w każdych warunkach.
Uwagi:
