Ilustracja / Svitlina: z otwartych źródeł
Krótkoterminowe rozwiązania korygujące najczęstsze błędy w czytaniu. Skuteczne instrukcje dla rodziców i praktyczne ćwiczenia dla dzieci.
Nauczyć się czytać – to nie tylko nauczyć się liter … Fakt, że ile pewności siebie, płynnie i osmyslenno dziecko czyta, zależy od ukształtowanej techniki czytania. Rozwija się stabilnie, ale istnieją rodzaje błędów, które występują u większości dzieci i często stają się przyczyną wysokiego wskaźnika, niskiego zrozumienia tekstu i braku chęci do czytania.
W tym artykule wspólnie ze Szkołą Szybkiego Czytania Prana przyjrzymy się najczęstszym błędom w czytaniu, ich przyczynom oraz praktycznym sposobom ich korygowania, które można wykorzystać w domu.
Błąd 1. Czytanie według liter zamiast folderów
Jak wygląda ten błąd?
Czyta Ditina: m-a – ma, k-o – koProces zostaje wstrzymany, ale znaczenie tego, co jest odczytywane, zostaje zniszczone.
Dzieje się tak przez:
- brak rozwoju słuchu fonemowego;
- słaba umiejętność łączenia dźwięków;
- brak praktyki w czytaniu ze zrozumieniem.
Jak to naprawić:
- składy pociągów ze „skhodinkami”: mum-mum, mi-misha;
- dodawaj magazyny stopniowo – najpierw otwieraj (ma, la, to), potem zamykaj (mac, fox);
- używaj kart z zagięciami lub krótkich słów do ćwiczeń.
Błąd 2. Częste zastępowanie i pomijanie liter lub słów.
Jak wygląda błąd?
Ditina przeczytała „krowa” jako karava, „vikno” jak vino, „bije” mnie jak bisite.
Dzieje się to za pośrednictwem:
- zamieszanie dźwiękowe;
- brak szacunku;
- słabo rozwinięta analiza fonemiczna;
- chęć „szybszego czytania”.
Jak to naprawić?
- użyj gier „dźwiękowych”: „który dźwięk jest na początku”, „który dźwięk jest w środku”;
- wykonywać ćwiczenia rytmiczne – czytanie w regularnym rytmie pomoże zmniejszyć liczbę pominięć;
- wielokrotne czytanie złożonych słów, rytmicznie je oddzielając: ko-ro-wa.
Błąd 3. Brakujące wiersze lub słowa, końcówki „s’udaniya”
Jak wygląda błąd?
Dziecko jest ciągle zdenerwowane i zawraca do wiersza, przepisuje tekst lub niszczy miejsce w wierszu.
Dlaczego tak się dzieje?
- brak koncentracji;
- słabe pole widzenia;
- Perevtoma;
- tekst jest zbyt długi.
Jak mogę to naprawić?
- użyj wiersza lub „okna” dla wierszy, aby otworzyć wiersze lub słowa krok po kroku;
- podawaj krótkie teksty, aby nie wyróżniać ich zbytnio;
- „Znajdź słowo dla prędkości”, „Znajdź słowo w rzędzie”: poszerza to pole widzenia;
- Stopniowo zwiększaj czas skupienia: od 2-3 godzin do 10-15.
Błąd 4. Zbyt powtarzalne czytanie
Jak wygląda błąd?
Dziecko rozumie, co czyta, ale czyta za dużo, nawet po długiej sesji treningowej.
Dlaczego tak się dzieje:
- nie ma automatycznego rozpoznawania słów;
- nieuformowana płynność;
- zbyt długie tekstylia dla poziomu przepływu.
Jak można to poprawić:
- czytanie krótkich serii z prędkością stopera, ale bez nacisku;
- używać ćwiczeń szybkościowych: czytanie prostych słów z „stoperami”, „lancetami” itd.
Błąd 5. Brak umiejętności czytania ze zrozumieniem
Jak wygląda błąd?
Dziecko potrafi przeczytać tekst, ale nie potrafi powtórzyć jego znaczenia.
Dlaczego tak się dzieje?
- dziecko czyta „mechanicznie”;
- uwaga jest skupiona tylko na wimie;
- tekst jest zbyt obszerny jak na poziom czytania dzieci.
Jak to naprawić:
- zadawać proste pytania: „O kim jest ten tekst?”, „Co się stało?”, „Dlaczego?”.;
- Na początku powinieneś powtórzyć jedną wypowiedź, a nie cały tekst;
- stosować metodę „czytania frazami”, a nie słowami;
- wspólne czytanie: dorosły czyta jedną wypowiedź, a dziecko następną.
Błąd 6. Niewłaściwa intonacja i brak pauz
Jak wygląda ten błąd?
Dziecko czyta „jednym tonem”, nie robi pauz na końcu wypowiedzi i ignoruje przecinki oraz inne znaki sekcji.
Dlaczego tak się dzieje?
- gdy dziecko myśli o technologii, intonacja jest dla niego inna;
- nie wie, co czyta;
- styl czytania jest kształtowany wyłącznie przez zadania szkolne. W szkole głównym celem jest testowanie technik czytania, a nie uczenie dziecka czytania ekspresyjnego lub emocjonalnego.
Jak to naprawić:
- czytaj wypowiedź z różnymi emocjami: spokojnie, wesoło, podekscytowany;
- ćwicz pauzy: połóż palec na plamce i poczekaj 1 sekundę;
- używać krótkich dialogów do zadań intonacyjnych.
Jak Prana pomaga poprawić technikę czytania
W Szkole Szybkiego Czytania Prana pracujemy nad techniką czytania w sposób całościowy i indywidualny. Podczas pierwszej lekcji nauczyciel określa, co przeszkadza dziecku w szybkim i poprawnym czytaniu: poziom słuchu fonemowego, umiejętność łączenia wyrazów, płynność, uwaga i rozumienie tekstu. Na tej podstawie tworzymy indywidualny plan.
- Wykorzystujemy dostosowane teksty i ćwiczenia o różnym stopniu złożoności, które stopniowo kształtują dokładność, płynność, szybkość i rozumienie czytania.
- Zwracamy szczególną uwagę na rozwój koncentracji, percepcji wzrokowej i pamięci – są to umiejętności, bez których nie poprawi się technika.
Lekcje odbywają się bez presji, w komfortowej atmosferze, dzięki czemu dziecko nie boi się błędów i szybciej robi postępy. Rodzice otrzymują jasne zalecenia dotyczące treningu w domu, dzięki czemu wynik jest utrwalany między lekcjami.
W rezultacie dziecko czyta pewniej, popełnia mniej błędów, lepiej rozumie tekst i jest bardziej zainteresowane czytaniem.
Jeśli potrzebujesz pomocy profesjonalistów, w Prana School zapewniamy indywidualne lekcje dla dzieci, pracę nad technikami czytania, czytaniem ze zrozumieniem, szacunkiem i pewnością siebie. Zapraszamy na bezpłatną sesję próbną.
