Typowe błędy w czytaniu i jak je korygować: praktyczny przewodnik dla rodziców

Ilustracja / Svitlina: z otwartych źródeł

Krótkoterminowe rozwiązania korygujące najczęstsze błędy w czytaniu. Skuteczne instrukcje dla rodziców i praktyczne ćwiczenia dla dzieci.

Nauczyć się czytać – to nie tylko nauczyć się liter … Fakt, że ile pewności siebie, płynnie i osmyslenno dziecko czyta, zależy od ukształtowanej techniki czytania. Rozwija się stabilnie, ale istnieją rodzaje błędów, które występują u większości dzieci i często stają się przyczyną wysokiego wskaźnika, niskiego zrozumienia tekstu i braku chęci do czytania.

W tym artykule wspólnie ze Szkołą Szybkiego Czytania Prana przyjrzymy się najczęstszym błędom w czytaniu, ich przyczynom oraz praktycznym sposobom ich korygowania, które można wykorzystać w domu.

Błąd 1. Czytanie według liter zamiast folderów

Jak wygląda ten błąd?

Czyta Ditina: m-a – ma, k-o – koProces zostaje wstrzymany, ale znaczenie tego, co jest odczytywane, zostaje zniszczone.

Dzieje się tak przez:

  • brak rozwoju słuchu fonemowego;
  • słaba umiejętność łączenia dźwięków;
  • brak praktyki w czytaniu ze zrozumieniem.

Jak to naprawić:

  • składy pociągów ze „skhodinkami”: mum-mum, mi-misha;
  • dodawaj magazyny stopniowo – najpierw otwieraj (ma, la, to), potem zamykaj (mac, fox);
  • używaj kart z zagięciami lub krótkich słów do ćwiczeń.

Błąd 2. Częste zastępowanie i pomijanie liter lub słów.

błędy w czytaniu

Jak wygląda błąd?

Ditina przeczytała „krowa” jako karava, „vikno” jak vino, „bije” mnie jak bisite.

Dzieje się to za pośrednictwem:

  • zamieszanie dźwiękowe;
  • brak szacunku;
  • słabo rozwinięta analiza fonemiczna;
  • chęć „szybszego czytania”.

Jak to naprawić?

  • użyj gier „dźwiękowych”: „który dźwięk jest na początku”, „który dźwięk jest w środku”;
  • wykonywać ćwiczenia rytmiczne – czytanie w regularnym rytmie pomoże zmniejszyć liczbę pominięć;
  • wielokrotne czytanie złożonych słów, rytmicznie je oddzielając: ko-ro-wa.

Błąd 3. Brakujące wiersze lub słowa, końcówki „s’udaniya”

Jak wygląda błąd?

Dziecko jest ciągle zdenerwowane i zawraca do wiersza, przepisuje tekst lub niszczy miejsce w wierszu.

Dlaczego tak się dzieje?

  • brak koncentracji;
  • słabe pole widzenia;
  • Perevtoma;
  • tekst jest zbyt długi.

Jak mogę to naprawić?

  • użyj wiersza lub „okna” dla wierszy, aby otworzyć wiersze lub słowa krok po kroku;
  • podawaj krótkie teksty, aby nie wyróżniać ich zbytnio;
  • „Znajdź słowo dla prędkości”, „Znajdź słowo w rzędzie”: poszerza to pole widzenia;
  • Stopniowo zwiększaj czas skupienia: od 2-3 godzin do 10-15.

Błąd 4. Zbyt powtarzalne czytanie

Jak wygląda błąd?

Dziecko rozumie, co czyta, ale czyta za dużo, nawet po długiej sesji treningowej.

Dlaczego tak się dzieje:

  • nie ma automatycznego rozpoznawania słów;
  • nieuformowana płynność;
  • zbyt długie tekstylia dla poziomu przepływu.

Jak można to poprawić:

  • czytanie krótkich serii z prędkością stopera, ale bez nacisku;
  • używać ćwiczeń szybkościowych: czytanie prostych słów z „stoperami”, „lancetami” itd.

trudności w czytaniu

Błąd 5. Brak umiejętności czytania ze zrozumieniem

Jak wygląda błąd?

Dziecko potrafi przeczytać tekst, ale nie potrafi powtórzyć jego znaczenia.

Dlaczego tak się dzieje?

  • dziecko czyta „mechanicznie”;
  • uwaga jest skupiona tylko na wimie;
  • tekst jest zbyt obszerny jak na poziom czytania dzieci.

Jak to naprawić:

  • zadawać proste pytania: „O kim jest ten tekst?”, „Co się stało?”, „Dlaczego?”.;
  • Na początku powinieneś powtórzyć jedną wypowiedź, a nie cały tekst;
  • stosować metodę „czytania frazami”, a nie słowami;
  • wspólne czytanie: dorosły czyta jedną wypowiedź, a dziecko następną.

Błąd 6. Niewłaściwa intonacja i brak pauz

Jak wygląda ten błąd?

Dziecko czyta „jednym tonem”, nie robi pauz na końcu wypowiedzi i ignoruje przecinki oraz inne znaki sekcji.

Dlaczego tak się dzieje?

  • gdy dziecko myśli o technologii, intonacja jest dla niego inna;
  • nie wie, co czyta;
  • styl czytania jest kształtowany wyłącznie przez zadania szkolne. W szkole głównym celem jest testowanie technik czytania, a nie uczenie dziecka czytania ekspresyjnego lub emocjonalnego.

Jak to naprawić:

  • czytaj wypowiedź z różnymi emocjami: spokojnie, wesoło, podekscytowany;
  • ćwicz pauzy: połóż palec na plamce i poczekaj 1 sekundę;
  • używać krótkich dialogów do zadań intonacyjnych.

Jak Prana pomaga poprawić technikę czytania

W Szkole Szybkiego Czytania Prana pracujemy nad techniką czytania w sposób całościowy i indywidualny. Podczas pierwszej lekcji nauczyciel określa, co przeszkadza dziecku w szybkim i poprawnym czytaniu: poziom słuchu fonemowego, umiejętność łączenia wyrazów, płynność, uwaga i rozumienie tekstu. Na tej podstawie tworzymy indywidualny plan.

  • Wykorzystujemy dostosowane teksty i ćwiczenia o różnym stopniu złożoności, które stopniowo kształtują dokładność, płynność, szybkość i rozumienie czytania.
  • Zwracamy szczególną uwagę na rozwój koncentracji, percepcji wzrokowej i pamięci – są to umiejętności, bez których nie poprawi się technika.

Lekcje odbywają się bez presji, w komfortowej atmosferze, dzięki czemu dziecko nie boi się błędów i szybciej robi postępy. Rodzice otrzymują jasne zalecenia dotyczące treningu w domu, dzięki czemu wynik jest utrwalany między lekcjami.

W rezultacie dziecko czyta pewniej, popełnia mniej błędów, lepiej rozumie tekst i jest bardziej zainteresowane czytaniem.

Jeśli potrzebujesz pomocy profesjonalistów, w Prana School zapewniamy indywidualne lekcje dla dzieci, pracę nad technikami czytania, czytaniem ze zrozumieniem, szacunkiem i pewnością siebie. Zapraszamy na bezpłatną sesję próbną.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Przydatne porady i życiowe triki